Aktualności

Kliknij aby powiększyć

Relacje, recenzje z WROSTJA 2016

09.11.2016 22:03

Jak co roku zbieramy na naszej stronie linki do rezencji, relacji i wywiadów, które ukazały się w związku z 50. Wrocławskimi Spotkaniami Teatrów Jednego Aktora. 

 

Listę aktualizujemy na bieżąco.
Polecamy do poczytania.


Pół wieku samotnych na scenie, czyli rzecz o festiwalu WROSTJA
tekst: Krzysztof Kucharski
31stycznia 2017, Gazeta Wrocławska
Tekst można przeczytać w archiwalnym numerze Gazety


Teatr to nie fabryka
tekst: Tomasz Miłkowski
23 stycznia 2017, Tygodnik Przegląd
Tekst można przeczytać tutaj


50 lat Teatrów Jednego Aktora
tekst: Iza Jóźwik
styczeń 2017, Miesięcznik ODRA
Tekst można przeczytać tutaj
lub w całości tutaj

Na początku był Wrocław
tekst: Elwira Militowska
Kwartalnik SCENA nr 3-4 (87-88) - 2016 jesień-zima
Tekst można przeczytać tutaj


Dorota Stalińska: Monodram nie znosi pustki /wywiad/
rozmawia: Barbara Lekarczyk-Cisek
12 listopada 2016, kulturaonline.pl
Tekst można przeczytać na: kulturaonline.pl


Tadeusz Malak: Z Różewiczem jest mi po drodze /wywiad/
rozmawia: Barbara Lekarczyk-Cisek
10 listopada 2016, kulturaonline.pl
Tekst można przeczytać na: kulturaonline.pl

 

Spotkamy się za pół wieku
tekst: Henryk Mazurkiewicz
9 listopada 2016, teatralny.pl
Tekst można przeczytać na: teatralny.pl

 

166 z tysiąca i więcej wieczorów
7 listopada 2016, ZASP
tekst: Tomasz Miłkowski
Tekst można przeczytać na: www.zasp.pl

 

50. WROSTJA – Jubileusz niezwykłego festiwalu monodramów /relacja/
tekst: Barbara Lekarczyk-Cisek
9 listopada 2016, kulturaonline.pl
Tekst można przeczytać na: kulturaonline.pl

 

Spotkania z osobistościami
tekst: Agata Iżykowska
7 listopada 2016, Internetowy Magazyn TEATRALIA
Tekst można przeczytać na: teatralia.com.pl

 

Słupy albo 166 monodramów…
6 listopada 2016, Sekcja polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych
Tekst można przeczytać na: www.aict.art.pl

 

50. WROSTJA: Tadeusza Malaka mówienie Różewiczem
tekst: Barbara Lekarczyk-Cisek
20 października 2016, kulturaonline.pl
Tekst można przeczytać na: http://kulturaonline.pl


Pułapka stereotypów (Dziewczyny jak złoto)
tekst: Katarzyna Mikołajewska
29 października 2016, Internetowy Magazyn TEATRALIA
Tekst można przeczytać na: teatralia.com.pl

 

50 lat WROSTJA
tekst: Barbara Janiszewska
19 października 2016, DziennikarzeRP
Tekst można przeczytać na: /dziennikarzerp.org.pl

 

Festiwal jednego dyrektora
rozmawia: Tomasz Miłkowski
17 października 2016, Tygodnik Przegląd
Tekst można przeczytać na: www.tygodnikprzeglad.pl

 

Pół wieku z monodramem
14 października 2016, Sekcja polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych
tekst: Tomasz Miłkowski
Tekst można przeczytać na: www.aict.art.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

czytaj więcej

Listy z okazji jubileuszu WROSTJA

27.10.2016 22:14

Z okazji jubileuszu WROSTJA otrzymaliśmy wiele wyjątkowych listów, którymi chcemy się podzielić.
Dziękujemy wszystkim za słowa uznania.

 

Gratulacje z okazji 50-tej edycji festiwalu WROSTJA 2016

Szanowny Pan Wiesław Geras
W tym roku świętują Państwo jubileuszową 50. rocznicę WROSTJA – jedynego festiwalu monodramu, jaki udało się stworzyć, niezwykle wyjątkowego poprzez swoją wieloletnią tradycję.
W imieniu Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI i Międzynarodowego Forum Monodramu chcielibyśmy pogratulować Panu oraz wszystkim zaangażowanym osobom, które współtworzyły i wspierały swoją działalnością ten festiwal przez minione pół wieku.
Dzięki Państwa wysiłkom i pracy, a także wsparciu miasta Wrocławia oraz licznym osobom zaangażowanym w WROSTJA, artyści  z całego świata mogli podzielić się z publicznością emocjami poprzez wspaniałe występy w formie monodramów, zaś Wrocław stał się dzięki temu coroczną światową stolicą monodramu.
Poprzez Państwa wspaniałą inicjatywę monodram jako forma wyrazu artystycznego i wszelkie rodzaje monowystępu/monoperformance’u zyskały uznanie na całym świecie.
Dlatego raz jeszcze chcielibyśmy pogratulować Państwu wieloletniej działalności i sukcesów w dziedzinie teatru, szczególnie w obszarze monodramu.
Życzymy WROSTJA, miastu Wrocław, artystom występującym w monodramach i Panu osobiście znakomitej jubileuszowej 50. edycji WROSTJA. Mamy nadzieję, że w przyszłości będą Państwo z powodzeniem kontynuować organizowanie tych wspaniałych festiwali - dla dobra formy sztuki, jaką jest monodram, a także dla artystów i publiczności.Z najlepszymi życzeniami.





czytaj więcej
Kliknij aby powiększyć

WROSTJA 2016 na zdjęciach

19.10.2016 13:16

Na naszym fanpage facebook.com/WROSTJA
publikujemy galerie zdjęć z poszczególnych dni i wydarzeń.

Zapraszamy do oglądania!

 

 

Dzień pierwszy (17.10.2016): tutaj

Dzień drugi (18.10.2016): tutaj

Dzień trzeci (19.10.2016): tutaj

Dzień czwarty (20.10.2016): tutaj

Dzień piąty (21.10.2016): tutaj

Dzień szósty (22.10.2016) tutaj

Dzień siódmy (24.10.2016) tutaj

czytaj więcej
Kliknij aby powiększyć

„Chaplin” w ramach ARMMONO 2017

24.04.2017 9:04

Międzynarodowy Festiwal Monodramów „ARMMONO” w Erywaniu (Armenia) odbędzie się w dniach 29 kwietnia - ­ 3 maja 2017 r.
W ramach współpracy międzynarodowej pomiędzy ARMMONO i WROSTJA,

organizatorzy ormiańskiego festiwalu zwrócili się z prośbą do dyrektora artystycznego WROSTJA o rekomendację dla polskich spektakli  jednoosobowych. 

Z kilku ofert wybrano spektakl Być jak Charlie Chaplin” wg scenariusza Piotra Wyszomirskiego w wykonaniu młodego aktora Mateusza Deskiewicza. Spektakl będzie prezentowany w ramach Armmono 2017  - 2 maja o godzinie 16.00 w erywańskim Teatrze Lalek.


2017 to kolejny rok współpracy z festiwalem ARMMONO i Ambasadą RP w Erywaniu. W 2016 roku udało się zainspirować stronę ormiańską do realizacji monodramu „Śmieszny staruszek” wg Tadeusza Różewicza. Spektakl w wykonaniu Agy Asutjna wyreżyserowała Hrachya Ghazaryan.  Monodram został zaprezentowany w ramach Dnia Tadeusza Różewicza (podczas Armmono) i zestawiony z polską realizacją „Śmiesznego staruszka” Krzysztofa Gordona.                 
W latach ubiegłych z rekomendacji WROSTJA, na Międzynarodowym Festiwalu Monodramów „ARMMONO”, wystąpili m.in. Krzysztof Gordon, Krzysztof Grabowski, Bogusław Kierc, Gabriela Muskała, Mateusz Nowak, Mateusz Olszewski,  Anna Skubik.    
Miejmy nadzieję, że ormiański „Śmieszny staruszek” będzie mógł zostać zaprezentowany, na nasze zaproszenie, we Wrocławiu - mieście Tadeusza Różewicza. 

        

 

Spektakl „Być jak Charlie Chaplin” grany przez Mateusz Deskiewicza  to brawurowa próba zmierzenia się z legendą. Najsłynniejszy komik kina niemego stał się ikoną popkultury już bardzo dawno. Jego znakiem rozpoznawczym były melonik, laseczka oraz charakterystyczny wąsik i to jest pewne. Potem pojawiają się już tylko pytania i wątpliwości. Nieprzypadkowo w konkursie na sobowtórów Charlie Chaplina sam Charlie Chaplin zajął… 3 miejsce, jak mówi jedna z najsłynniejszych anegdot związanych z reżyserem filmu „Dyktator”. Do dziś nie wiemy, kim był z pochodzenia i gdzie się urodził ten genialny aktor, scenarzysta i reżyser.

Oryginalny scenariusz Piotra Wyszomirskiego (m.in. Fundacja Pomysłodalnia, Trójmiejski Teatr Piosenki, spektakl „This is not a love song”) napisany współczesnym językiem, konfrontuje osobę i twórczość Chaplina z kondycją dzisiejszego aktora. Porusza nieoczywiste tematy, niestroniąc od krytycznego spojrzenia na rzeczywistość. Tekst w formie monodramu przygotowany został pod konkretnego aktora i daje szerokie pole do ukazania jego scenicznych możliwości. Autor za medium i partnera nieprzypadkowo wybrał aktora teatru muzycznego.

Próbę zmierzenia się ze światem Chaplina i przekroczeniami gatunkowymi podejmuje Mateusz Deskiewicz - aktor Teatru Muzycznego im. D. Baduszkowej w Gdyni. Młody, odważny, wyrazisty, można go oglądać na scenie m.in. jako Maksa w „Avenue Q", Władysława Topolnickiego w „Klubie Kawalerów", Pinokia w „Shreku" czy Kazika w „Chłopach”. Współpracował również z Teatrem Wybrzeże („Zmierzch Bogów”), Teatrem Miejskim im. Witolda Gombrowicza („Zorba”), Operą na Zamku w Szczecinie („Rent”) czy Centrum Kultury w Gdyni („Piaskownica"). Od dwóch lat występuje również na warszawskich scenach: w Teatrze Syrena (Lalewicz w „Hallo Szipcbródka”) oraz Teatrze 6 Piętro (Fikander w „Brombie w sieci”).

 

fot. Beata Demska

Scenariusz: Piotr Wyszomirski Reżyseria: Mateusz Deskiewicz, Piotr Wyszomirski, opr. muzyczne: Artur Guza, Wideo: Łukasz Czerwiński. Wykonanie: Mateusz Deskiewicz Premiera: 9 grudnia 2014, godz.19.00, Teatr Gdynia Główna). Czas trwania: ok. 70 minut.

 

Spektakl „Być jak Charlie Chaplin” w wykonaniu Mateusza Deskiewicza, z rekomendacji WROSTJA, był już prezentowany podczas Festiwali Teatrów Jednego Aktora w Toruniu (Teatr Baj Pomorski), Gdańsku (Teatr w Oknie) i Helu (Teatr w Remizie).

 

Więcej o aktorze i spektaklu na: charlie.pomyslodalnia.pl

 

Szczegółowy program  Międzynarodowego Festiwalu  Monodramów „ARMMONO” 2017  na: www.armmono.com

 

 

czytaj więcej
Kliknij aby powiększyć

7. Polska Wiosna Teatralna we Lwowie

21.04.2017 9:53

W dniach 21-25 kwietnia 2017 we Lwowie odbędzie się wydarzenie teatralne pn. Wiosna Teatralna we Lwowie. Miło nam poinformować, że organizatorzy siódmej edycji Wiosny po raz kolejny zaprosili do współpracy

 organizatorów Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora.

W ramach współpracy, w siedzibie Polskiego Teatru we Lwowie przy ul. Kopernika 42, odbędzie się spotkanie promocyjne poświęcone książce „Lidia Danylczuk. Droga ku sobie”, która wydana została w ramach serii „Czarna książeczka z Hamletem”. Premiera publikacji autorstwa  Iryny Wołyćko-Zubko miała miejsce podczas jubileuszowych 50. WROSTJA we Wrocławskim Domu Literatury w październiku 2016 roku.

 

Spotkanie poświęcone lwowskiej aktorce Lidii Danylczuk odbędzie się 25 kwietnia 2017 o godzinie 19.00 w siedzibie Polskiego Teatru przy ul. Kopernika 42 w Obwodowym Domu Nauczyciela we Lwowie.


Lidia Danylczuk - aktorka ukończyła Instytut Teatralny im. Kapenko-Karoho. Przez kilka lat występowała w Odeskim Teatrze Muzyczno-Dramatycznym oraz w Teatrze im. Łesia Kurbasa we Lwowie. W 1977 wraz z Ireną Wolicką stworzyła niezależne centrum artystyczne „Teatr w Koszyku”, które poszukuje nowej ekspresji dla klasyki ukraińskiej, pracując nad syntezą słowa, obrazu i dźwięku w teatrze. Być może bliskie ideom Grotowskiego i Gardzienic założenia tego teatru spowodowały że doceniony został właśnie na WROSTJA. Dokonania artystyczne Lidii Danylchuk, prezentowane na festiwalach teatru jednego aktora m.in. w Chicago, Moskwie, Erewaniu, Wrocławiu i Kijowie, spotkały się z dobrym przyjęciem u krytyków i przyniosły jej liczne nagrody. Jest laureatką m.in. Państwowej Nagrody Teatralnej im. Iwana Kotlarskiego.

W repertuarze ma 5 monodramów:  Ofiara (1986), Białe motyle, plecione łańcuchy… (1997), Na polu krwi (2001), Sen. Komedia (2003), Ryszard po Ryszardzie (2007) i najnowszy Do źródeł. Głos cichego odmętu.

Autorka Iryna Wołyćka-Zubko – akademicki badacz teatru, a zarazem reżyser – praktyk, ponadto prywatnie przyjaciółka Lidii Danylczuk, w pogłębionym merytorycznie i ciepłym eseju przybliża czytelnikowi osobę i dzieje kariery teatralnej tej nietuzinkowej aktorki. Jej tekst nie stroni nie tylko od szczegółowych anegdot, ale również i wtrąceń trafnie objaśniających skomplikowane pozateatralne konteksty drogi artystycznej bohaterki. Jest on także źródłem wiedzy na temat przemian teatru ukraińskiego  i wtajemnicza w intymności zmagań z materią teatru na poziomie filozofii, aksjologii i technologii, jakie stały się udziałem twórczych i konsekwentnych przyjaciółek (Wołyćkiej-Zubko i Danylczuk) zakochanych w scenie. Scenie, w której dostrzegają swego rodzaju instrumentarium, za pomocą którego artysta wypełnia misję humanistycznej samorealizacji i staje się pośrednikiem w wymianie dóbr wyższego rzędu między ludźmi.


Więcej o autorce tutaj

 

Zaproszenie do udziału w wydarzeniu wystosował dyrektora artystyczny Polskiego Teatru we Lwowie Zbigniew Chrzanowski.


Współorganizatorem Polskiej Wiosny Teatralnej jest Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej we Lwowie.

 

Polski Teatr Ludowy na fb.

 

czytaj więcej

« poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1026 27 następna »

polecamy

Przeglad2016 PROGRAMwrostja2016net 166monodramów

facebook


projekt i wykonanie www.drukuj.eu