Aktualności

Kliknij aby powiększyć

Co dalej z Wrocławskimi Spotkaniami Teatrów Jednego Aktora ?

08.05.2017 12:43

W październiku 2016 roku, podczas jubileuszu 50-lecia Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora, sporo mówiono o przyszłości WROSTJA. Pytanie "Co dalej z wrocławskim festiwalem?" pojawiało się od dłuższego czasu.

Pytali przyjaciele, aktorzy i publiczność, ale i sami organizatorzy zastanawiali się, czy po kilkudziesięciu latach nie wyczerpuje się dotychczasowa formuła Spotkań. Przez lata Spotkania zmieniały się, ewoluowały, były lata kiedy program był rozbudowany, urozmaicony w sesje, wystawy, rozmowy; kiedy aktorzy i goście z kilku krajów świata wypełniali większą część sal, a do konkursu zgłaszało się kilkudziesięciu młodych aktorów. W ostatnich latach poszerzono również działalność o aktywność wydawniczą.
To wszystko sprawiło, że ranga Spotkań rosła, a WROSTJA zyskały wymiar międzynarodowy. Wydarzyło się to m.in. dzięki wsparciu i pomocy Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu.      

      

Ze względów organizacyjno-finansowych w 2014 zawieszono część konkursową WROSTJA, czyli Ogólnopolski Festiwal Teatrów Jednego Aktora, w 2016 roku wygasła również umowa o współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu.   
W obliczu tych faktów oraz mając świadomość, że zakończył się pewien etap historii, Rada Programowa Spotkań postanowiła podjąć dyskusję na temat przyszłości Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora.


W wyniku wielu rozmów i konsultacji ze środowiskiem artystycznym, aktorami, władzami, dziennikarzami, zdecydowano podtrzymać wrocławską tradycję i kontynuować Spotkania w zmienionej formule, ale nadal pod szyldem Hamleta  wieloletniego znaku WROSTJA. 


Zrodziła się idea, aby w ramach każdego roku skupić się na konkretnym aktorze, autorze, reżyserze. Spotkania organizowane byłyby tradycyjnie w październiku, ale w formule zatytułowanej MONO: Mono-Aktor, Mono-Autor i Mono-Reżyser.  W ramach tego działania moglibyśmy obejrzeć  kilka spektakli – różne role tego samego aktora, monodramy wg tekstów jednego autora lub wyreżyserowane przez jednego reżysera.

 

Taka idea wpisuje się w wieloletnie działanie organizatorów WROSTJA, którzy stawiają nacisk na zapoznanie się z twórczością jednego artysty. Miało to już swoje odzwierciedlenie w budowie programów festiwalu i organizacji tzw. „zlotów” – prezentacji spektakli zrealizowanych wg tego samego tekstu, ale przez różnych reżyserów i aktorów. Wydarzenie „Zlot Kontrabasistów” odbyło się w 2003 roku (tekst wg Patricka Süskinda zaprezentowało 7 aktorów z różnych stron świata) oraz „Zlot Novecento” w 2014 (w spektaklach wg Alessandro Baricco wystąpiło 4 polskich aktorów). W 2006 trzy monodramy wg Erica Bogosiana, wyreżyserowane przez jednego reżysera Jacka Orłowskiego, prezentował podczas WROSTJA Bronisław Wrocławski. Swoje mini festiwale mieli również Janusz Stolarski, litewska aktorka Birute Mar i ukrainka Lidia Danylczuk. 

 

Z tego rodzaju myślenia o twórczości konkretnego artysty jako całości, zrodziła się seria „Czarna książeczka z Hamletem”[1] poświęcona ruchowi teatrów jednego aktora i sylwetkom wybitnych aktorów polskich i zagranicznych.    

 

Na początku 2017 roku Rada Programowa WROSTJA zaproponowała, by nowe działanie rozpocząć od hasła MONO-Autor – Różewicz, a do udziału zaprosić  aktorów z Polski i zagranicy (z Armenii, Iranu, Ukrainy), którzy z inspiracji WROSTJA przygotowali spektakle Różewiczowskie.

 

W ramach hasła Mono-Aktor rozpoczęto rozmowy z brytyjskim aktorem i twórcą monodramów Pipem Uttonem, laureatem Nagrody im. Valerego Khazanova (przyznawanej najwybitniejszym aktorom na świecie, zajmującym się teatrem jednego aktora), którego „Chaplina” oraz „Churchilla” można było już oglądać w ramach WROSTJA w 2008 i 2015 roku. Artysta ma w swoim repertuarze wiele spektakli jednoosobowych, w których kreuje wielkie postacie historyczne.

 

Pierwszym Mono-Reżyserem, który zostanie zaproszony, jest laureat wielu nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach teatralnych Stanisław Miedziewski – reżyser, który pracuje i współtworzy głównie monodramy, a jego aktorzy byli wielokrotnie doceniani w kraju i na świecie.

 

Pomysł na nową formułę Spotkań został wstępnie zaprezentowany podczas zakończenia 50. WROSTJA. Pomimo wielu wątpliwości Rada Programowa uznała, że Wrocław – przez wiele lat określany nieformalną stolicą monodramu – nie może pozostać bez Spotkań teatrów jednego aktora.  Organizatorzy czując moralny obowiązek, zamierzają podjąć wszelkie starania, aby podtrzymać wrocławską tradycję[2].        


Trwają rozmowy z ewentualnymi partnerami. Największą życzliwość i zrozumienie wykazali do tej pory Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocławski Dom Literatury, Biuro Festiwalowe IMPART oraz nowootwarte Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego. Konkretne działania związane z realizacją programu MONO będą zależeć jednak od życzliwości władz, sponsorów oraz możliwości finansowych.         


Wiesław Geras

 

Wrocław 2017

 
 
 


[1]  „Czarna książeczka z Hamletem” – seria wydawana od 2007 roku w ramach Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora przez Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru i Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu. W serii do 2016 roku ukazało się 17 pozycji.

[2]  Podsumowaniem wielu lat Spotkań jest „INDEKS AKTORÓW i SPEKTAKLI SPOTKAŃ z TEATREM JEDNEGO AKTORA we Wrocławiu, w Toruniu, na Dolnym Śląsku, w Warszawie, w Helu w latach 1966-2016” wydany ostatnio  przez Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru i Ośrodek Kultury i Sztuki – Instytucję Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

 

czytaj więcej

WROSTJA 2017 – NASZE SCENY

12.10.2017 13:12

Przedstawienia 51. Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora odbędą się w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego oraz w Filii nr 12 Miejskiej Biblioteki Publicznej.

 

W tym roku spektakle 51. Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora prezentowane będą głownie w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego w Sali Teatru Laboratorium (Przejście Żelaźnicze, Rynek-Ratusz 27).

Wyjątek stanowią „Filozofia po góralsku” oraz „Odejście Głodomora” – wspólny spektakl Ireny Jun i Wiesława Komasy pokażemy w Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego (pl. Wolności 7a), natomiast na monodram Bogusława Kierca zapraszamy do nowo otwartej Filii nr 12 Miejskiej Biblioteki Publicznej (ul. Piłsudskiego 105)[1].




[1] Biblioteka mieści się na pierwszym piętrze dworca PKP Wrocław Główny, od strony ulicy Peronowej/Stawowej. Wjazd schodami ruchomymi lub windą.

czytaj więcej
Kliknij aby powiększyć

WEJŚCIÓWKI NA WROSTJA 2017

25.09.2017 11:25

Drodzy Widzowie!

W związku z licznymi telefonami w sprawie biletów na tegoroczne WROSTJA miło nam poinformować, że bezpłatne wejściówki będzie można odebrać od 10.10.2017 w Dolnośląskim Centrum Informacji Kulturalnej OKiS (Rynek Ratusz 24) między godziną 9:00 a 17:00.

czytaj więcej
Kliknij aby powiększyć

WROSTJA 2017

22.08.2017 9:39

21 sierpnia 2017 roku Rada Artystyczna ostatecznie zatwierdziła program 51. Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora. Spotkania  odbędą się  w dniach 17-19 października 2017.
Poniżej publikujemy szczególy. 

O nowej formule Spotkań pisaliśmy tutaj







 

51. Wrocławskie Spotkania
Teatrów Jednego Aktora

17-19 października 2017



Najstarszy festiwal monodramu na świecie, który w 2016 roku obchodził jubileusz 50-lecia, w 2017 roku będzie odbywał się w formule zatytułowanej MONO: Mono-Autor Różewicz i Mono-Reżyser Miedziewski. W programie 51. WROSTJA pojawi m.in. pięć spektakli zrealizowanych wg twórczości Tadeusza Różewicza i trzy różne spektakle wyreżyserowane przez Stanisława Miedziewskiego.             


W ramach spektakli Różewiczowskich zobaczymy w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego dwie wersje „Śmiesznego staruszka” – polską w wykonaniu Krzysztofa Gordona i ormiańską w wykonaniu Ary Asaturyana, a także spektakl „Stara kobieta wysiaduje” w wykonaniu Lidii Danylczuk z Ukrainy i „Różewiczogranie” w wykonaniu Wiesława Komasy. Monodram „Odejście Głodomora” zagra w nowej filii Miejskiej Biblioteki Publicznej, mieszczącej się w gmachu Dworca Kolejowego PKP Wrocław Główny, Bogusław Kierc.


W programie jubileuszowego przeglądu spektakli reżysera Stanisława Miedziewskiego będzie można obejrzeć monodramy: „Satana” wg „Doktora Faustusa” Tomasza Manna w wykonaniu Marcina Bortkiewicza, „Traumnovelle“ wg Arthura Schnitzlera w wykonaniu Alberta Osika i „Matka Mejra i jej dzieci” wg „Jakbyś kamień jadła” Wojciecha Tochmana i „Urodziłam się z łopatą” Ryszarda Bilskiego. Wszystkie trzy spektakle zostaną zaprezentowane w czwartkowe popołudnie 19 października w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego.

 

Niespodzianką, przygotowaną specjalnie dla uczestników WROSTJA będzie wspólny występ Ireny Jun i Wiesława Komasy. Przyjaciele i wielokrotni laureaci WROSTJA zagrają spektakl „Filozofia po góralsku” wg księdza Józefa Tischnera, który nigdy nie był prezentowany we Wrocławiu. Był w repertuarze warszawskiego Teatru Studio, ale zszedł z afisza kilka lat temu. Wrocławska prezentacja, zrealizowana na nowo na potrzeby Spotkań, to niezwykła okazja by zobaczyć mistrzów monodramu w wyjątkowym duecie i wyjątkowym miejscu – Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego.

 

Irenę Jun będzie można zobaczyć również podczas pierwszego wieczoru WROSTJA w monodramie „Matka Makryna” wg Jacka Dehnela.

 

Patronat honorowy nad 51. WROSTJA objęli: Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Prezydent Wrocławia, Prezydent Słupska oraz Międzynarodowy Instytut Teatralny UNESCO i Klub Krytyki Teatralnej.

Projekt jest współfinansowany ze środków budżetu Województwa Dolnośląskiego.

           

Szczegółowy program 51. WROSTJA w zakładce PROGRAM





czytaj więcej
Kliknij aby powiększyć

Irena Jun i Wiesław Komasa na WROSTJA 2017

28.06.2017 10:58

Miło nam poinformować, że w ramach Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora 2017 z premierowym spektaklem „Matka Makryna” wg Jacka Dehnela wystąpi wybitna aktorka IRENA JUN, która debiutowała na WROSTJA 50 lat temu.

W 1967 została ich laureatką. Miejscem prezentacji spektaklu w dniu 17 października będzie Instytut im. Jerzego Grotowskiego.
Natomiast 18 października w Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego pojawi się inny spektakl z udziałem aktorki zatytułowany „Filozofia po góralsku”.

„Filozofia po góralsku” wg ks. Józefa Tischnera jest spektaklem dwuoosobowym, w którym występują Irena Jun i Wiesław Komasa – wielokrotni laureaci i przyjaciele WROSTJA. Artyści przygotowali specjalną wersję spektaklu dla wrocławskiej publiczności.

Józef Tischner napisał jeden z najbardziej niezwykłych podręczników historii filozofii. Przepisał ją na język swoich góralskich przyjaciół i co więcej opowiedział tak, by stała się emanacją ludowej mądrości, niepozbawionej także humoru.
Ten niezwykły tekst zaadaptowany na scenę przez Irenę Jun i Wiesława Komasę nigdy nie był prezentowany we Wrocławiu. Spektakl był w repertuarze warszawskiego Teatru Studio, ale zszedł z afisza kilka lat temu. Wrocławska prezentacja to niezwykła okazja, aby zobaczyć mistrzów monodramu w wyjątkowym duecie i wyjątkowym miejscu.

 

 

Zdjęcie autorstwa Wojciecha Druszcza pochodzi ze strony www.kulturalna.warszawa.pl

 

 

czytaj więcej

« poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1028 29 następna »

polecamy

166monodramów Przeglad2016 Indeks 2017

facebook


projekt i wykonanie www.drukuj.eu