Aktualności

Kliknij aby powiększyć

Co dalej z Wrocławskimi Spotkaniami Teatrów Jednego Aktora ?

08.05.2017 12:43

W październiku 2016 roku, podczas jubileuszu 50-lecia Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora, sporo mówiono o przyszłości WROSTJA. Pytanie - co dalej z wrocławskim festiwalem? – pojawiało się od dłuższego czasu.

Pytali przyjaciele, aktorzy i publiczność, ale i sami organizatorzy zastanawiali się, czy po kilkudziesięciu latach nie wyczerpuje się dotychczasowa formuła Spotkań. Przez lata spotkania zmieniały się, ewoluowały, były lata kiedy program był rozbudowany, urozmaicony w sesje, wystawy, rozmowy; kiedy aktorzy i goście z kilku krajów świata wypełniali większą część sal, a do konkursu zgłaszało się kilkudziesięciu młodych aktorów. W ostatnich latach poszerzono również działalność o aktywność wydawniczą.
To wszystko sprawiło, że ranga Spotkań rosła, a WROSTJA zyskały wymiar międzynarodowy. Wydarzyło się to m.in. dzięki wsparciu i pomocy Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu.      

      

Ze względów organizacyjno-finansowych w 2014 zawieszono część konkursową WROSTJA, czyli Ogólnopolski Festiwal Teatrów Jednego Aktora, w 2016 roku wygasła również umowa o współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu.   
W obliczu tych faktów oraz mając świadomość, że zakończył się pewien etap historii, Rada Programowa Spotkań postanowiła podjąć dyskusję na temat przyszłości Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora.

 

 W wyniku wielu rozmów i konsultacji ze środowiskiem artystycznym, aktorami, władzami, dziennikarzami, zdecydowano podtrzymać wrocławską tradycję i kontynuować Spotkania w zmienionej formule, ale nadal pod szyldem Hamleta - wieloletniego znaku WROSTJA.
Zrodziła się idea, by w ramach każdego roku skupić się na konkretnym aktorze, autorze, reżyserze. Spotkania organizowane byłyby tradycyjnie w październiku ale w formule zatytułowanej MONO: Mono-Aktor, Mono-Autor i Mono-Reżyser.  W ramach tego działania, moglibyśmy obejrzeć  kilka spektakli – różne role tego samego aktora, monodramy wg tekstów jednego autora lub wyreżyserowane przez jednego reżysera.

 

Taka idea wpisuje się w wieloletnie działanie organizatorów WROSTJA, którzy stawiają nacisk na zapoznanie się z twórczością jednego artysty. Miało to już swoje odzwierciedlenie w budowie programów festiwalu i organizacji tzw. „zlotów” – prezentacji spektakli zrealizowanych wg tego samego tekstu, ale zrealizowanych przez różnych reżyserów i autorów. Wydarzenie „Zlot Kontrabasistów” odbyło się w 2003 roku (tekst wg Patricka Suskinda zaprezentowało 7 aktorów z różnych stron świata) oraz „Zlot Novecento” w 2014 (w spektaklach wg Allesandro Baricco wystąpiło 4 polskich aktorów). W 2006 trzy monodramy wg Erica Bogosiana, wyreżyserowane przez jednego reżysera Jacka Orłowskiego, prezentował podczas WROSTJA Bronisław Wrocławski. Swoje mini festiwale mieli również Janusz Stolarski, litewska aktorka Birute Mar i ukrainka Lidia Danylczuk. 

 

Z tego rodzaju myślenia o twórczości konkretnego artysty jako całości zrodziła się
seria „Czarna książeczka z Hamletem”[1] poświęcona ruchowi teatrów jednego aktora i sylwetkom wybitnych aktorów polskich i zagranicznych.    

 

Na początku 2017 roku Rada Programowa WROSTJA zaproponowała, by nowe działanie rozpocząć od hasła – MONO-Autor – Różewicz, a do udziału zaprosić  aktorów z Polski i zagranicy (z Armenii, Iranu, Ukrainy), którzy z inspiracji WROSTJA przygotowali spektakle różewiczowskie.

 

W ramach hasła Mono-Aktor rozpoczęto rozmowy z brytyjskim aktorem i twórcą monodramów Pipem Uttonem, laureatem Nagrody im. Valerego Khazanova (przyznawanej najwybitniejszym aktorom na świecie, zajmującym się teatrem jednego aktora), którego „Chaplina” oraz „Churchilla” można było już oglądać w ramach WROSTJA w 2008 i 2015 roku. Artysta ma w swoim repertuarze wiele spektakli jednoosobowych, w których kreuje wielkie postacie historyczne.

 

Pierwszym Mono-Reżyserem, który zostanie zaproszony jest laureat wielu nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach teatralnych Stanisław Miedziewski – reżyser, który pracuje i współtworzy głównie monodramy, a jego aktorzy byli wielokrotnie doceniani w kraju i na świecie.

Pomysł na nową formułę Spotkań został wstępnie zaprezentowany podczas zakończenia 50. WROSTJA. Pomimo wielu wątpliwości Rada Programowa uznała, że Wrocław – przez wiele lat określany nieformalną stolicą monodramu, nie może pozostać bez Spotkań teatrów jednego aktora.  Organizatorzy czując moralny obowiązek, zamierzają podjąć wszelkie starania, by podtrzymać wrocławską tradycję[2].        
Trwają rozmowy z ewentualnymi partnerami. Największą życzliwość i zrozumienie wykazał, do tej pory, Instytut Jerzego Grotowskiego, Wrocławski Dom Literatury, Biuro Festiwalowe IMPART oraz nowootwarte Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego. Konkretne działania związane z realizacją programu MONO będą zależeć jednak od życzliwości władz, sponsorów oraz możliwości finansowych.         


Wiesław Geras

 

Wrocław 2017

 
 
 


[1]  „Czarna książeczka z Hamletem” seria wydawana od 2007 roku w ramach Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora przez Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru i Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu.
W serii do 2016 roku ukazało się 17 pozycji

[2]  Podsumowaniem wielu lat Spotkań jest „Indeks aktorów i spektakli spotkań z teatrem jednego aktora we Wrocławia, w Toruniu, na Dolnym Śląsku w Warszawie w Helu w latach 1966-2016” wydany ostatnio  przez Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru i Ośrodek Kultury i Sztuki - Instytucję Samorządu Województwa Dolnośląskiego

 

czytaj więcej
Kliknij aby powiększyć

Relacje, recenzje z WROSTJA 2016

09.11.2016 22:03

Jak co roku zbieramy na naszej stronie linki do rezencji, relacji i wywiadów, które ukazały się w związku z 50. Wrocławskimi Spotkaniami Teatrów Jednego Aktora. 

 

Listę aktualizujemy na bieżąco.
Polecamy do poczytania.


Pół wieku samotnych na scenie, czyli rzecz o festiwalu WROSTJA
tekst: Krzysztof Kucharski
31stycznia 2017, Gazeta Wrocławska
Tekst można przeczytać w archiwalnym numerze Gazety


Teatr to nie fabryka
tekst: Tomasz Miłkowski
23 stycznia 2017, Tygodnik Przegląd
Tekst można przeczytać tutaj


50 lat Teatrów Jednego Aktora
tekst: Iza Jóźwik
styczeń 2017, Miesięcznik ODRA
Tekst można przeczytać tutaj
lub w całości tutaj

Na początku był Wrocław
tekst: Elwira Militowska
Kwartalnik SCENA nr 3-4 (87-88) - 2016 jesień-zima
Tekst można przeczytać tutaj


Dorota Stalińska: Monodram nie znosi pustki /wywiad/
rozmawia: Barbara Lekarczyk-Cisek
12 listopada 2016, kulturaonline.pl
Tekst można przeczytać na: kulturaonline.pl


Tadeusz Malak: Z Różewiczem jest mi po drodze /wywiad/
rozmawia: Barbara Lekarczyk-Cisek
10 listopada 2016, kulturaonline.pl
Tekst można przeczytać na: kulturaonline.pl

 

Spotkamy się za pół wieku
tekst: Henryk Mazurkiewicz
9 listopada 2016, teatralny.pl
Tekst można przeczytać na: teatralny.pl

 

166 z tysiąca i więcej wieczorów
7 listopada 2016, ZASP
tekst: Tomasz Miłkowski
Tekst można przeczytać na: www.zasp.pl

 

50. WROSTJA – Jubileusz niezwykłego festiwalu monodramów /relacja/
tekst: Barbara Lekarczyk-Cisek
9 listopada 2016, kulturaonline.pl
Tekst można przeczytać na: kulturaonline.pl

 

Spotkania z osobistościami
tekst: Agata Iżykowska
7 listopada 2016, Internetowy Magazyn TEATRALIA
Tekst można przeczytać na: teatralia.com.pl

 

Słupy albo 166 monodramów…
6 listopada 2016, Sekcja polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych
Tekst można przeczytać na: www.aict.art.pl

 

50. WROSTJA: Tadeusza Malaka mówienie Różewiczem
tekst: Barbara Lekarczyk-Cisek
20 października 2016, kulturaonline.pl
Tekst można przeczytać na: http://kulturaonline.pl


Pułapka stereotypów (Dziewczyny jak złoto)
tekst: Katarzyna Mikołajewska
29 października 2016, Internetowy Magazyn TEATRALIA
Tekst można przeczytać na: teatralia.com.pl

 

50 lat WROSTJA
tekst: Barbara Janiszewska
19 października 2016, DziennikarzeRP
Tekst można przeczytać na: /dziennikarzerp.org.pl

 

Festiwal jednego dyrektora
rozmawia: Tomasz Miłkowski
17 października 2016, Tygodnik Przegląd
Tekst można przeczytać na: www.tygodnikprzeglad.pl

 

Pół wieku z monodramem
14 października 2016, Sekcja polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych
tekst: Tomasz Miłkowski
Tekst można przeczytać na: www.aict.art.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

czytaj więcej

Listy z okazji jubileuszu WROSTJA

27.10.2016 22:14

Z okazji jubileuszu WROSTJA otrzymaliśmy wiele wyjątkowych listów, którymi chcemy się podzielić.
Dziękujemy wszystkim za słowa uznania.

 

Gratulacje z okazji 50-tej edycji festiwalu WROSTJA 2016

Szanowny Pan Wiesław Geras
W tym roku świętują Państwo jubileuszową 50. rocznicę WROSTJA – jedynego festiwalu monodramu, jaki udało się stworzyć, niezwykle wyjątkowego poprzez swoją wieloletnią tradycję.
W imieniu Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI i Międzynarodowego Forum Monodramu chcielibyśmy pogratulować Panu oraz wszystkim zaangażowanym osobom, które współtworzyły i wspierały swoją działalnością ten festiwal przez minione pół wieku.
Dzięki Państwa wysiłkom i pracy, a także wsparciu miasta Wrocławia oraz licznym osobom zaangażowanym w WROSTJA, artyści  z całego świata mogli podzielić się z publicznością emocjami poprzez wspaniałe występy w formie monodramów, zaś Wrocław stał się dzięki temu coroczną światową stolicą monodramu.
Poprzez Państwa wspaniałą inicjatywę monodram jako forma wyrazu artystycznego i wszelkie rodzaje monowystępu/monoperformance’u zyskały uznanie na całym świecie.
Dlatego raz jeszcze chcielibyśmy pogratulować Państwu wieloletniej działalności i sukcesów w dziedzinie teatru, szczególnie w obszarze monodramu.
Życzymy WROSTJA, miastu Wrocław, artystom występującym w monodramach i Panu osobiście znakomitej jubileuszowej 50. edycji WROSTJA. Mamy nadzieję, że w przyszłości będą Państwo z powodzeniem kontynuować organizowanie tych wspaniałych festiwali - dla dobra formy sztuki, jaką jest monodram, a także dla artystów i publiczności.Z najlepszymi życzeniami.





czytaj więcej
Kliknij aby powiększyć

WROSTJA 2016 na zdjęciach

19.10.2016 13:16

Na naszym fanpage facebook.com/WROSTJA
publikujemy galerie zdjęć z poszczególnych dni i wydarzeń.

Zapraszamy do oglądania!

 

 

Dzień pierwszy (17.10.2016): tutaj

Dzień drugi (18.10.2016): tutaj

Dzień trzeci (19.10.2016): tutaj

Dzień czwarty (20.10.2016): tutaj

Dzień piąty (21.10.2016): tutaj

Dzień szósty (22.10.2016) tutaj

Dzień siódmy (24.10.2016) tutaj

czytaj więcej

Program WROSTJA 2017

22.08.2017 9:39

Miło nam poinformować, że 21 sierpnia 2017 roku Rada Artystyczna ostatecznie zatwierdziła program 51.Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora. Spotkania  odbędą się  w dniach 17-19 pażdziernika 2017.
Poniżej publikujemy szczególy. 

O nowej formule Spotkań pisaliśmy tutaj


51. MIĘDZYNARODOWE WROCŁAWSKIE SPOTKANIA
TEATRÓW JEDNEGO AKTORA

17-19 października 2017



17 października 2017, godz. 20.00 - Instytut Jerzego Grotowskiego
IRENA JUN - po 50 latach: „Matka Makryna” wg Jacka Dehnela

18 października 2017, godz. 20.00 - Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego
„Filozofia po góralsku” wg księdza Józefa Tischnera
scenariusz, reżyseria i wykonanie: IRENA JUN i WIESŁAW KOMASA

 

 

MONO – AUTOR – RÓŻEWICZ

17 października 2017 - Instytut Jerzego Grotowskiego
• godz. 17.00 - LIDIA DANYLCZUK „Stara kobieta wysiaduje” (Ukraina, Lwów)
• godz. 18.30 - WIESŁAW KOMASA „Różewiczogranie”

18 października 2017, godz. 12.57 - Biblioteka Miejska na Dworcu Głównym PKP
• BOGUSŁAW KIERC „Odejście głodomora”

18 października 2017, Instytut Jerzego Grotowskiego
• godz. 17.00 - KRZYSZTOF GORDON „Śmieszny staruszek”
• godz. 18.30 - AGA ASUTJAN „Śmieszny staruszek” (Armenia)

 

 

MONO – REŻYSER – MIEDZIEWSKI
jubileuszowy przegląd spektakli wybitnego reżysera
STANISŁAWA MIEDZIEWSKIEGO
19 października 2017


Instytut Jerzego Grotowskiego
• godz. 17.00 - MARCIN BORTKIEWICZ „Satana” wg „Doktora Faustusa” Tomasza Manna
• godz. 18.30 - ALBERT OSIK „Traumnovele“ Arthur Schnitzer
• godz. 20.00 - CARYL SWIFT „Matka Mejra i jej dzieci”
wg „Jakbyś kamień jadła” Wojciecha Tochmana i „Urodziłam się z łopatą” Ryszarda Bilskiego

 


organizatorzy:
Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru, Ośrodek Kultury i Sztuki
współorganizatorzy:
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego, Biuro Festiwalowe IMPART

patronat:
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Prezydent Wrocławia, Prezydent Słupska
Międzynarodowy Instytut Teatralny UNESCO, Klub Krytyki Teatralnej

 

 

czytaj więcej

« poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1028 29 następna »

polecamy

PROGRAMwrostja2016net Indeks 2017 Hel 2017 Sam na scenie 2017 166monodramów Przeglad2016

facebook


projekt i wykonanie www.drukuj.eu